Wisseltruc op Utrecht Centraal
ProRail is vrijdagnacht in samenwerking met VolkerRail en BAM Infra van start gegaan met een spectaculair staaltje spoorwerk. Naast Utrecht Centraal wordt in negen dagen tijd 500 meter spoor vervangen, inclusief 23 wissels. Een duurzame wisseltruc, want we gebruiken wissels die eerder op Utrecht Centraal werden weggehaald, maar nog lang niet versleten waren.
Wissels wisselen
De wissels die geplaatst worden, lagen tot vorig jaar elders op het Utrechtse emplacement. De sporen rond Utrecht zijn de afgelopen jaren volledig vernieuwd om meer treinen van en naar Utrecht kunnen laten rijden. Het aantal wissels is toen teruggebracht van 186 naar 60. Hierbij bleven ook wissels over die nog lang niet versleten waren. Die zijn in het afgelopen jaar gereviseerd (hersteld tot nieuwstaat) en worden nu gebruikt ter vervanging van oude wissels, die aan vernieuwing toe zijn. Dat gebeurt op de vier sporen tussen Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal, over een afstand van 500 meter.
Grote kraan
Het vervangen van 23 loodzware wissels in negen dagen tijd is een ambitieus karwei. De wissels worden met een dieplader over de weg aan- en afgevoerd. Om ze zo snel mogelijk te kunnen wisselen, gebruiken we een grote bouwkraan die de wissels 35 meter hoog over het spoor tilt. Er zijn in totaal 45 lasploegen nodig om alle spoordelen aan elkaar te lassen. Dat belooft een mooi spek'takel' te worden.
ProRail vernieuwt
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag sinds het bestaan van de spoorwegen.
Inmiddels zijn we halverwege met deze baanbrekende buitendienststelling. Bekijk onderstaande video om te zien hoe het werk eraan toe gaat!