VolkerRail start uitvoering Project Eurostar
VolkerRail is gestart met de uitvoering van Project Eurostar. Vanochtend vroeg zijn de werkzaamheden in Rotterdam begonnen. De Eurostar is een internationale trein naar Londen.
Kortere reistijd
De Eurostar maakt nu nog een tussenstop in Brussel. Om de reistijd te verkorten is besloten om de trein rechtstreeks, zonder overstap, vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen te laten rijden. De perrons worden daarom gereed gemaakt voor de grote reizigersaantallen.
Perronverbreding
Op dit moment liggen er drie sporen naast elkaar met links en rechts een perron. Na afronding van de werkzaamheden zullen dit nog twee sporen zijn. Eén spoor wordt gesaneerd en de gecreëerde ruimte wordt benut om perron 1 breder en groter te maken. Dit is nodig om alle benodigde voorzieningen aan te brengen, zoals vaste en dynamische afscherming, beveiligingscamera’s, banken, bebording en alle elementen die een perron voor een internationale trein nodig heeft.
Sanering en aanpassing
Voor het realiseren van dit perron is niet alleen spoor 1 gesaneerd, ook vervallen diverse wissels en wordt de bovenleiding aangepast. Door het vervallen van de wissels is het noodzakelijk om ook de treinbeveiliging aan te passen. Tevens wordt op meerdere sporen atb-vv aangebracht om de veiligheid op het spoor extra te waarborgen.
Bouwteam
Bijzonder aan dit project is dat het in de vorm van een bouwteam is opgezet. Opdrachtgever ProRail heeft VolkerRail en Arcadis aangewezen om in het voortraject, dat startte in april 2017, mee te denken over de plannen van dit project.
Op 26 maart zijn de werkzaamheden gereed en wordt het spoor weer in dienst gegeven.
(bron afbeeldingen: ProRail)