Symbolische starthandeling ombouw Amstelveenlijn
Afgelopen vrijdag 1 februari vond de symbolische starthandeling van de Amstelveenlijn plaats. Portefeuillehouder Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam en wethouder Rob Ellermeijer gaven feestelijk het startsein voor de start van de werkzaamheden. Koninklijke VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, KWS en VolkerRail werken als combinatie VITAL samen aan de Amstelveenlijn.
Al geruime tijd wordt hard gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden voor de ombouw van de Amstelveenlijn (sneltram 51). Nu aannemer VITAL met de funderingswerkzaamheden van start is gegaan, was het hoog tijd om de start van de daadwerkelijke ombouw te markeren met een symbolische starthandeling. Beide heren “trommelden” samen met drie percussionisten een damwand in de grond bij halte Kronenburg. De bouwvakkers en omwonenden werden getrakteerd op warme hotdogs en verse frietjes.
“Het is mooi om te zien dat na de jarenlange voorbereidingen het grotere werk nu is begonnen. Samen met aannemer Vital en de Vervoerregio Amsterdam werken we aan een tramverbinding die Amstelveen verdient; sneller, maar vooral betrouwbaar en veilig”, aldus wethouder Ellermeijer.
Einde sneltram 51 nabij
Sneltram 51 stopt op 3 maart 2019 definitief met rijden in Buitenveldert en Amstelveen. Vanaf dan start VITAL met werkzaamheden langs het gehele traject van Westwijk tot en met de halte De Boelelaan/VU. Ook gaan de bussen 55 en 551 rijden. Tijdens informatieavonden op 6 en 7 februari bent u van harte welkom om u hierover bij te laten praten.
Amsteltram
Met de start van de werkzaamheden is een begin gemaakt met de realisatie van de Amsteltram. De eerste regionale tramlijn die Uithoorn met Amsterdam Zuid verbindt. “De Amsteltram gaat een belangrijke rol spelen in de openbaar vervoerverbindingen aan de zuidkant van Amsterdam, een ontwikkeling die hard nodig is. Dit is het eerste project dat de Vervoerregio van A tot Z coördineert en dat is best iets om trots op te zijn. We ondersteunen niet alleen met financiën, maar ook met onze kennis en expertise. Op die manier werken we samen om de regio beter bereikbaar te maken.” Aldus portefeuillehouder Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam.
De ombouw van de Amstelveenlijn wordt gerealiseerd door de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam. Hoofdaannemer is VITAL, een combinatie van Koninklijke VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Voor meer informatie over het project, bekijk de projectpagina.