Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Vanaf 15 september 2017 wordt er niet langer onder hoogspanning gewerkt. Dit betekent dat de spanning van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Dit is een belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra. In een gezamenlijk programma hebben VolkerRail, BAM Railinfra, StruktonRail en ProRail gewerkt aan dit mooie resultaat. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht. Dit is onder andere te danken aan de goede samenwerking. De volledige afbouw is ruim een jaar eerder dan gepland.
Veiligheid versus beschikbaarheid
Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van de baanwerkers tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen. Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te dringen. ProRail gaat ook na dit programma door met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd gebruik makend van de laatste technieken.
Goede samenwerking
VolkerRail, BAM Railinfra en StruktonRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven.
Elektrocutie
De Inspectie Sociale Zaken een Werkgelegenheid (Inspectie SZW) ontving in 2016 drie meldingen van ongevallen waarbij een werknemer een zware elektrische schok kreeg (elektrocutie). Tweemaal gebeurde dat door werk aan de bovenleiding. Door deze stap maakt de railinfrabranche een grote stap om deze ongevallen te voorkomen.