VolkerWessels combinatie NoorderSpoort rondt gigantische operatie spooruitbreiding Zwolle-Herfte af
Eindelijk is het zover: de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is klaar voor gebruik. Sinds zaterdag 24 juli is het spoor in dienst genomen en rijden er treinen door een gloednieuwe dive-under. Een geweldige prestatie van aannemerscombinatie NoorderSpoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur-bedrijven VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort en KWS.
Tweede spoorknooppunt van Nederland
Spoorknooppunt Zwolle is de schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Voordat de uitvoering van de spooruitbreiding van start ging, werd de dienstregeling van NS altijd vanuit Zwolle opgebouwd. Dit toont aan hoe belangrijk dit emplacement in de treinenloop is en daarmee is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland. Daarnaast neemt het treinverkeer in deze regio toe. Om die groei op te vangen is het knooppunt aangepast, vergroot en vernieuwd. Een gigantische operatie!
Elk een eigen spoor
Tussen Zwolle en Herfte is het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Meppel – en verder naar Groningen en Leeuwarden – en richting Emmen. Bij deze spoorsplitsing is een zogenoemde dive-under gebouwd. Hier gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Ook is het perron bij spoor 15 en 16 verbreed en hiermee geschikt gemaakt voor meer reizigers. De werkzaamheden zijn door aannemerscombinatie NoorderSpoort uitgevoerd in opdracht van de Zwolse Alliantie Zwaluw (bestaande uit ProRail en de genoemde VolkerWessels Infrastructuur-bedrijven).
Klaar voor de toekomst
Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur Nederland, kijkt terug op een geslaagd project: “We zijn blij dat we, op basis van een goede samenwerking tussen alle belanghebbenden, op deze manier een bijdrage hebben kunnen leveren aan de verdere versterking van de spoorinfrastructuur in Nederland, die de reizigersbeleving verder zal verbeteren.”
Ook Ans Rietstra, COO van ProRail, is erg tevreden: “Het was een intensieve bouwperiode waarin we veel van de reiziger vroegen, maar het spoor bij Zwolle is nu echt klaar voor de toekomst. De betrouwbaarheid van het treinverkeer naar het noorden neemt flink toe door de spooruitbreiding en er is nu veel minder kans op verstoringen en vertragingen. Daar is door veel mensen en partijen heel hard aan gewerkt en daar wil ik iedereen voor bedanken!”
Voor Bert Boerman, gedeputeerde van Overijssel, gaat een jarenlange wens in vervulling. “Er is een belangrijke stap gezet met de spoorverdubbeling en de dive-under. Het spoornetwerk naar de noordelijke provincies is nu flink verbeterd: betere verbindingen in de regio’s, kortere reistijden en meer overstapmogelijkheden.” De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel hebben hier gezamenlijk 36 miljoen euro in geïnvesteerd.
Niet meer wachten
Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost bij Arriva Nederland is blij dat de treinen van Arriva voortaan minder wissels voor de wielen krijgen. “In de nieuwe situatie kunnen we op hetzelfde spoor blijven rijden. Eerder moesten we meer wissels passeren. Dit is comfortabeler en rustiger voor de reizigers én onze medewerkers. Omdat we hetzelfde spoor houden kunnen we ook eerder versnellen. Bijkomend voordeel is nog dat we niet meer hoeven te wachten op de NS-trein die eerder op hetzelfde spoor reed. Qua reistijd scheelt het dus en voor onze machinisten op dit traject is het uniek om eens door een tunnel te rijden. Dus bij Arriva is iedereen erg blij met de dive-under.”
Wat we precies hebben gedaan zie je in onderstaande video: