Zoeken

VolkerRail/RailCom verwerft opdracht voor bouw van tijdelijk gelijkrichterstation bij station Amsterdam Zuid

In opdracht van Zuidasdok bouwt VolkerRail/RailCom een tijdelijk gelijkrichterstation (TGRS) bij station Amsterdam Zuid. Een gelijkrichterstation is een gebouw dat de metro van stroom voorziet en vol staat met technische installaties. Het tijdelijke gelijkrichterstation vervangt het huidige station, dat in de weg staat voor de werkzaamheden aan de Zuidasdok.   Zuidasdok is een project van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam om de bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijke deel van de Randstad te verbeteren. Dit wordt onder andere bereikt door de A10 Zuid te verbreden en deels onder grond te brengen en station Amsterdam Zuid uit te breiden.   VolkerRail/RailCom is geselecteerd als winnende partij uit vier aannemers die zich hebben ingeschreven voor deze opdracht. Ons plan onderscheidde zich volgens de opdrachtgever door de combinatie van een kwalitatief goed doordacht plan met een scherpe prijs. Vandaag hebben Zuidasdok en VolkerRail de overeenkomst ondertekend.

Tijdelijk gelijkrichterstation op nieuwe locatie

Het huidige gelijkrichterstation (GRS) Mahler staat tussen de sporen bij station Amsterdam Zuid en voorziet de metro’s tussen Amstelveenseweg en RAI van stroom. Op deze plek wordt straks gewerkt aan de uitbreiding van station Amsterdam Zuid, als onderdeel van Zuidasdok. Het gebouw staat in de weg voor de werkzaamheden en moet daarom worden verwijderd. Dit kan echter niet zomaar. Tijdens de dienstregeling kan de stroom op het metronetwerk niet worden onderbroken. Er wordt daarom eerst een tijdelijk GRS (TGRS) gebouwd op een nieuwe locatie dat het stokje overneemt van het huidige GRS. Zodra de nieuwe stroomvoorziening operationeel is, kan het bestaande GRS buiten dienst worden gesteld.

2017 in gebruik

Het komende jaar gaat VolkerRail/RailCom aan de slag met het ontwerp van het TGRS en het bouwrijp (laten) maken van de nieuwe locatie. Doordat de installaties in het TGRS grotendeels maatwerk zijn en in buitenlandse fabrieken worden gefabriceerd, kan de levertijd oplopen tot wel een half jaar. Het gebouw zelf wordt in een Nederlandse fabriek (prefab) samengesteld. Volgens planning wordt het tijdelijke GRS in de zomer van 2017 op de nieuwe locatie opgebouwd en uitvoerig getest en in september 2017 in gebruik genomen. Het TGRS blijft tot circa 2022 in gebruik, daarna wordt deze vervangen door een permanente stroomvoorziening.

Bouwen met minimale overlast voor de omgeving

De gemeente Amsterdam kiest voor het plan van VolkerRail/RailCom omdat het zich onderscheidt zich van concurrenten door een slim ontwerp en een scherpe prijs. Ook de bouwmethode is omgevingsvriendelijk, zo worden alle onderdelen aangevoerd via het metrospoor en is het TGRS vrij eenvoudig op te bouwen. De werkzaamheden blijven hierdoor beperkt tot enkele weekenden, met minimale overlast voor de omgeving. Doordat het TGRS eenvoudig over het spoor is te vervoeren, kan het na 2022 makkelijk elders in Amsterdam worden ingezet.