Zoeken

VolkerRail start met realisatie bovenbouw Theemswegtracé

In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam is VolkerRail gestart met de realisatie van de bovenbouw van het Theemswegtracé. Het project Theemswegtracé behelst de aanleg van het spoor, de bovenleidingen en diverse onderdelen van de treinbeveiligingssystemen. Het nieuwe tracé van de Theemsweg wordt aangelegd ter vervanging voor het huidige tracé, dat via de Calandbrug langs de A15 loopt.

key port rotterdam.jpg

Oplossing knelpunt

Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.

Het nieuwe spoortracé loopt via de Theemsweg, over de Rozenbrugsluis, langs de Neckarweg en over de Thomassentunnel. Het beslaat een lengte van circa 4 kilometer en bestaat voor een groot deel uit een verhoogd spoorviaduct, zodat kruisingen met overige infrastructuur (auto- en vaarwegen, kabels en leidingen) ongelijkvloers gerealiseerd kunnen worden. Het is eigenlijk één grote fly-over over de industrie van de Botlek.

Begin december zijn wij begonnen met de eerste voorbereiden de werkzaamheden op het kunstwerk, zoals de rijwiggen en het plaatsen van de kunststofgoot voor de 23KV kabel. Na deze voorbereidingen gaan wij in de loop van 2021 starten met kabeltrekken, bovenleidingpalen plaatsten en ballastmatten plakken over een lengte van 4 km. Wij wensen ons team in Rotterdam veel succes met de werkzaamheden!

Lees meer over het project Theemswegtracé