VolkerRail neemt elektrisch aangedreven locomotief in gebruik
Op dinsdag 12 januari heeft VolkerRail een elektrisch aangedreven locomotief, die de naam ‘VolkerRail 7178’ heeft gekregen, officieel in gebruik genomen. In het bijzijn van een select gezelschap onthulde operationeel directeur Ben Hendriks de nieuwe kleurstelling en werd er enkele meters op het emplacement in Amersfoort gereden. De locomotief, die destijds nog bekend stond als NS 1778, is eind 2020 overgenomen van NS Reizigers, samen met de 1743 en 1732.
De loc heeft een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad en is van de VolkerRail huisstijl voorzien. VolkerRail ziet met de e-tractie een mooie aanvulling in het kader van CO2 en NOx besparing. Tevens kan een hogere rijsnelheid worden behaald wat beter aansluit in de huidige krappe dienstregelingen.
In buitendienststellingen waarbij de bovenleiding spanningsloos is geschakeld kan de huidige BR203 (diesel) de tractie verzorgen. Door deze te combineren met de e-loc kan buiten de buitendienststelling toch elektrisch worden gereden waardoor VolkerRail een soort hybride variant heeft samengesteld. Hiermee wordt een forse besparing gerealiseerd op het gebruik van fossiele brandstoffen, omdat de meeste energie wordt verbruikt in de transporten van en naar de werkplek.
Op korte termijn wordt ook de 7143 gereinigd en van de juiste kleurstelling voorzien. Deze loc heeft daarna nog een uitgebreide onderhoudsbeurt nodig voordat deze de baan op kan. De derde aangekochte loc wordt opgeslagen om in de toekomst ook nog rijvaardig te maken, afhankelijk van de ervaringen met de eerste 2 locs. Op de achtergrond wordt verder hard gewerkt om de opleidingen en alle documenten en contracten om elektrisch te kunnen rijden, op orde te maken.