VolkerRail gestart met bovenbouw voor project PHS Westhaven
Deze week is VolkerRail in opdracht van ProRail gestart met de eerste werkzaamheden voor project PHS Westhaven. In dit deel van de Amsterdamse haven wordt de komende tijd gewerkt aan de realisatie van een ProRail opstelterrein, dat straks ruimte biedt aan 110 reizigerswagons. Het werk zal duren tot eind 2023.
Mooie aftrap
VolkerRail voert voor het project de gehele bovenbouw uit, van de aanleg van de nieuwe spoorinfra tot en met de treinbeveiliging en voorzieningen die het opstelterrein van elektriciteit voorzien. Er wordt nauw samengewerkt met verschillende onderaannemers, waaronder K_Dekker bouw & infra b.v., Sweco en VolkerWessels ondernemingen KWS en VSKR. Maandag 15 november zijn de heipalen in de grond geslagen die de fundering vormen van de ruimte voor de elektrotechnische installaties; een mooi aftrapmoment voor de verdere realisatie van het project.
Complexe operatie
Het bijzondere aan dit project is dat het gehele opstelterrein gebouwd wordt met beperkte invloed op de in het gebied in dienst zijnde goederensporen. Om dit mogelijk te maken moesten de bestaande tankvoorziening inclusief kopsporen van het bestaande goederenemplacement verplaatst worden van de zijde van de Nieuwe Hemweg naar de zijde van de Westhavenweg. In 2023 wordt het gehele nieuwe opstelterrein in een keer aangesloten op de bestaande sporen. Dit is een complexe operatie die, in een finale buitendienststelling, drie weken zal duren.
Meer reizigers, meer treinen
Het aantal reizigers en goederen groeit de komende jaren flink. Om die groei mogelijk te maken, zorgt ProRail dat er meer treinen kunnen rijden. Op momenten dat de treinen niet nodig zijn om reizigers te vervoeren, moeten ze worden geparkeerd, schoongemaakt en geïnspecteerd. Dit gebeurt op zogenaamde opstelterreinen. De uitbreiding van opstelterrein Westhaven is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. Binnen dit programma werkt ProRail samen met vervoerders aan méér reizigerstreinen op drukke trajecten.
“We zijn trots om onderdeel uit te maken van het PHS-programma.”, aldus Bart Melis, projectleider van VolkerRail. “Op deze manier dragen we bij aan de capaciteitsvergroting van het treinverkeer tussen Amsterdam en Eindhoven.”
Wil je meer weten over het PHS-programma? Lees hier dan verder.