Zoeken
Zonsondergang met nieuw camera systeem op bovenleidingportaal

VolkerRail en BAM brengen digitalisering naar het spoor met innovatieve camerasystemen voor NS

VolkerRail Nederland bv, een VolkerWessels-onderneming, en BAM Infra Nederland slaan de handen ineen voor een baanbrekend project dat de toekomst van treininspecties in Nederland digitaliseert. Samen met Arcadis, CAF Digital Services en Camlin Rail zijn VolkerRail en BAM Infra Nederland geselecteerd door NS om tien geavanceerde camerasystemen langs het spoor te installeren. Deze systemen maken het mogelijk om de 48-uurs inspecties van treinen volledig te digitaliseren, wat niet alleen het onderhoud efficiënter maakt, maar ook bijdraagt aan een betrouwbaarder spoorvervoer voor reizigers.

Efficiëntie en innovatie door digitalisering
Met de nieuwe camerasystemen kunnen inspecties van de treinen digitaal en op afstand worden uitgevoerd, wat de noodzaak voor fysieke inspecties ’s nachts overbodig maakt. Dit biedt NS-monteurs de mogelijkheid om werkzaamheden in hun reguliere diensturen uit te voeren, terwijl herstelwerkzaamheden juist in de nachtdiensten kunnen plaatsvinden. Het resultaat? Meer ruimte voor onderhoud en een hogere efficiëntie op servicelocaties en opstelterreinen.

VolkerRail heeft inmiddels de portalen met camerasystemen gerealiseerd op de locaties Hoofddorp, Hekendorp, Zwolle, Hemtunnel en Harderwijk. In 2025 worden de systemen ook geïnstalleerd op Halfweg, Woerden, Zwijndrecht, Hilversum en Rosmalen, waarmee een landelijk netwerk van digitale inspecties ontstaat.

Samenwerking in het bouwteam
Het realiseren van dit project gebeurt in nauwe samenwerking met Arcadis, CAF, Camlin Rail en ProRail, waarbij alle partners hun kennis en expertise combineren om de camerasystemen optimaal te integreren. Het gebruik van een 3D-model door Arcadis heeft hierbij gezorgd voor een perfecte afstemming van alle componenten en het ontwerp van de portalen. De internationale samenwerking, met onder andere de Spaanse leverancier CAF en de Noord-Ierse Camlin Rail, maakt dit project extra bijzonder.

“De inzet van de camerasystemen zorgt ervoor dat we inspecties overdag kunnen uitvoeren, waardoor ’s nachts tijd is voor correctief onderhoud. Deze innovatie biedt ons niet alleen de kans om onderhoud te optimaliseren, maar legt ook de basis voor verdere verbeteringen in ons proces.”

Barbara de Jong Projectmanager bij NS

Vooruitblik
De komst van deze camerasystemen markeert een belangrijke mijlpaal in de digitalisering van het spooronderhoud. Dankzij de samenwerking van VolkerRail, BAM en hun partners wordt het mogelijk om het onderhoud van de NS-vloot efficiënter en toekomstbestendiger te maken, wat uiteindelijk leidt tot een betere dienstverlening voor reizigers.