Zoeken

Uniek hergebruik bovenleidingspalen

VolkerRail heeft vorige week in samenwerking met Holland Scherm, onderdeel van VolkerWessels onderneming KWS, bovenleidingspalen hergebruikt vanuit het Theemswegtracé. Vorig jaar november werd het Rotterdamse Theemswegtracé in dienst genomen. Met de komst van het tracé werd een groot capaciteitsknelpunt verholpen: het spoorverkeer hoefde niet langer te wachten op het goederenvervoer uit de Rotterdamse. Door de verschillende aanpassingen in het havengebied, kwamen er verschillende materialen vrij. Er kwamen onder andere 55 bovenleidinsgpalen vrij. De innovatieleider van VolkerRail, Mees Willemsen, zag hierin het uitgelegen moment om de palen te hergebruiken.

BVL foto 2.jpg

Allereerst heeft de innovatieleider onderzocht op welke manieren de bovenleidingspalen hergebruikt kunnen worden, waarna hij tot de conclusie kwam dat de bovenleidingspalen niet in het spoor ingezet konden worden. Om die reden is hij verder op zoek gegaan naar de mogelijkheden binnen VolkerWessels en kwam terecht bij Holland Scherm. Vervolgens kwamen de twee VolkerWessels ondernemingen samen tot het plan om de palen om te vormen tot geluidsschermen.

Het werkt als volgt. Allereerst wordt de bovenkant van de bovenleidingspaal gedemonteerd, waarna alle bevestigingsmaterialen die aan de paal vastzitten verwijderd worden. Vervolgens worden de palen iets ingekort en wordt het scherm erop bevestigd. De bovenleidingspalen fungeren uiteindelijk als fundatie voor het scherm. Vorige week was het moment daar: de geluidsschermen werden geplaatst in Hoogeveen. Hier staan ze naast het spoor en houden ze het geluid van de treinen tegen.

Graag danken wij alle betrokkenen voor hun doorzettingsvermogen en dit mooie, duurzame initiatief! Op deze manier blijft VolkerRail zich verduurzamen en maken we samen morgen mogelijk.