Zoeken

Storingsmonteur met 'slimme bril'

VolkerRail doet preventief en correctief werk aan en rond het spoor. De storingsmonteurs hebben een smartphone of tablet met een app ‘Digitale storingsbon’, waarmee zij hun vorderingen doorgeven aan de back-office. Zij experimenteren met Google Glass om de app handsfree te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld om foto’s te maken en virtuele informatie op te roepen.

monteur-volkerrail-met-glass.jpg

“VolkerWessels doet veel aan innovatie. Dit is een voorbeeld”, zegt Jan-Willem Vermeulen, ICT-directeur bij VolkerWessels Infrastructuur in Amersfoort. “Bijvoorbeeld het Wooniversum, een hal waarin kopers hun toekomstige woning op ware grootte in 3D kunnen bekijken. We onderzoeken ook de mogelijkheden van 3D-printers. We hebben ook een met aanmerende schepen meeverende kadeconstructie ontwikkeld. Maar wat u hier ziet is een Google Glass, een montuur met daarop een afneembare unit met camera, prisma met beeld, microfoon, lampjes, geluid en touchpad met vingerbediening”, voegt Gjalt Rameijer toe. Hij is woordvoerder bij VolkerWessels in Amersfoort.

“Dit is een Google Glass, ja”, bevestigt Vermeulen. “Hij werkt samen met de smartphone of tablet, waarop bijvoorbeeld de app ‘ontvangsten’ draait. Daarmee kunnen uitvoerders de ontvangst van materialen registreren, in plaats van op een papieren bon. We hebben ook een app voor urenregistratie en een app voor storingen. De monteurs mogen zelf kiezen uit een smartphone of tablet, binnen een bepaalde range en met Android als besturingssysteem. Ze kunnen daarmee ook foto’s nemen en bijvoorbeeld een ontbrekend bord daarin tekenen. Maar daarvoor hebben ze beide handen nodig, moeten ze hun werk onderbreken.” De Google Glass werkt op gesproken commando’s, bijvoorbeeld ‘ok glass, take a note’ of ‘ok glass, take picture’.

Hoeft niet met Google 

VolkerRail noemt het project ‘Smart glass’, omdat niet alleen Google een bril met wearable device levert. “Het hoeft niet per se met Google”, zegt Vincent Wanders, business analist bij VolkerRail in Vianen. Hij zet het montuur met de unit op en schakelt een beamer in, die voor de demonstratie is gekoppeld aan zowel het tablet als de Google Glass. Wanders heeft zijn handen vrij, hij spreekt commando’s en kijkt omhoog naar het beeld in het prisma rechtsboven. Daar verschijnen korte teksten. “De smartphone of tablet zorgen voor mobiliteit. De Google Glass hoort bij de wearables, daarbij heb je je handen vrij”, aldus Wanders. Hij laat een schema zien met links de Android devices van het front-office, in het midden een server met Talend middleware en rechts de systemen van het back-office. 

Videobellen

“Als ik een berichtje krijg, hoor ik ‘bling’ en licht het beeld op”, aldus Wanders. “Ik kan ook met mijn vinger een tikje geven op het touchpad, dan gaan lampjes en beeld aan. Het is mogelijk om iemand op afstand mee te laten kijken door de camera. Met Google Glass zijn we wel verplicht om firmware van Google te gebruiken en binnen de definities daarvan te blijven. Het is mogelijk om te videobellen, maar die optie is nu door Google gedeactiveerd. De smartphone heeft wel een gps-functie en hij weet waar hij is, met gps op 5 tot 10 meter nauwkeurig en met dgps op 10 centimeter nauwkeurig.” Wanders laat een beacon zien. Het lijkt op een magneetje voor een whiteboard. “Heeft een batterij of wordt aangesloten op een voeding, heeft een bluetooth-zendertje en een identiteit (een lange code, red.). Zo’n beacon kun je bevestigen waar zich een bijzonderheid voordoet, bijvoorbeeld een kans op onveiligheid door een hoge spanning.”

Handen vrij 

Vermeulen: “Beacons gaan een grote vlucht nemen. Ze kunnen op het beeld van Google glass gezien worden. Zo heeft een monteur zijn handen vrij en krijgt hij toch informatie. Met Google Glass sturen we geen lange reeks data, maar korte en bondige informatie over wat op een bepaalde plek op een bepaald moment aan de orde is.” Wanders: “Normaal kijk je onder het beeld van Google Glass door. Het beeld is te klein voor een tekening of een pdf, maar er bestaan ook brillen met twee glazen, wat een groter scherm of een 3D-projectie mogelijk maakt.” Vermeulen: “Ik denk dat voor elke toepassing één type bril het zal gaan redden. Google Glass bijvoorbeeld is goed om kleine blokjes informatie te ontvangen en verzenden.” Wanders: “Als je Google Glass continu gebruikt, is de batterij snel leeg. Ook wordt de unit warm. Dat voel je, dan slaat hij tijdelijk af. We hebben dit exemplaar via onze leverancier uit de Verenigde Staten. Hij kost zo’n 1500 dollar.”

Wennen 

Hoofdmonteur Wijnand Schwarte van VolkerRail vindt de Google Glass licht en niet in de weg zitten. Maar het is wel iets waar mensen aan moeten wennen. In Google Glass zit niet veel hardware. De unit gebruikt de cloud via de smartphone of tablet. “De afhankelijkheid van de cloud wordt groter. Het is de vraag voor welke data een bedrijf de cloud wil gebruiken. Maar we verwachten ook toestellen die rechtstreeks communiceren zonder gebruik van de cloud”, aldus Wanders. Hij demonstreert vervolgens de app ‘Digitale storingsbon’. “Die gebruiken we al sinds 2010. In 2003 hebben we branchebreed interfaces voor zulke toepassingen afgesproken. De status kan bijvoorbeeld ‘ter plekke’ zijn. Dat kan als commando worden ingesproken met Google Glass. Ik voorspel een run op spraakcommando’s”, aldus Wanders.

De storingsmonteur maakt een prognose van de benodigde reparatietijd. Google Glass geeft een signaal als de tijd bijna voorbij is. Wanders neemt een foto met Google Glass. “Ik hoor de foto al voorbijkomen”, zegt hij. “We registreren ter plekke alles, welke materialen geleverd worden, wie de storing heeft opgelost, enzovoort.” Vermeulen tempert het enthousiasme over het ontvangen en verzenden van informatie enigszins. “Het wordt lastig als we werken in een gebied met weinig draadloze bandbreedte en als we veel data moeten verzenden. De foto’s van Google Glass zijn niet zo geweldig. Nee, het is niet mogelijk om virtueel ter plekke aanwezig te zijn. Ik kan me wel voorstellen dat de werkelijkheid virtueel op kantoor verschijnt, maar zover is het nog niet.” Waarom experimenteer VolkerRail met Google Glass? “Enthousiasme. We geloven dat dit de toekomst is”, aldus Vermeulen. “En we vinden het leuk om te laten zien dat we innovatief zijn”, besluit Rameijer.

'Roze bril' ligt in kast bij TNO

Wie denkt dat Google Glass een nieuw idee is, heeft ongelijk. Zo’n acht jaar geleden begon TNO Bouw en Ondergrond met de ontwikkeling van de digitale ‘roze bril’. Hij was gekoppeld aan een laptop, die de werkelijkheid opnam en met werktekeningen op een scherm voor het rechteroog weergaf – tot op de millimeter nauwkeurig.“We zijn in 2009 met de ontwikkeling van de bril gestopt”, aldus Léon van Berlo, BIM innovation consultant bij TNO en destijds betrokken bij het project. “We hebben geprobeerd een partner te vinden, maar die hebben we wereldwijd niet gevonden. Een ‘roze bril’-systeem zou destijds zo’n 200.000 euro zijn gaan kosten. Een verschil met Google Glass is dat we werktekeningen op de millimeter nauwkeurig konden projecteren.” Mogelijk was de roze bril zijn tijd vooruit. Smartphones en tablets waren toen nog niet beschikbaar. TNO maakte gebruik van een laptop met een camera, gericht op de bouwplaats. Op het beeldscherm waren zowel het beeld van de camera als gegevens uit een BIM-gebouwmodel zichtbaar. Het systeem kon ook gebruikt worden voor de maatvoering.‘Wanneer de gebruiker van de ‘roze bril’ op de bouwplaats rondloopt, zal het beeld automatisch mee veranderen’, aldus een folder van TNO. Het idee was om het beeld op een transparante bril, gemonteerd aan een bouwhelm, te projecteren. De laptop zou mogelijk overbodig worden door integratie van de hardware en de bril. Met een klik zou gewisseld kunnen worden van werktekening, bijvoorbeeld tekeningen van de wapening, elektrische installatie, riolering of maatvoering. Ook de voortgang van het werk zou kunnen worden weergegeven. Volgens TNO kon de ‘roze bril’ het specialistische werk op de bouwplaats minder complex en eenvoudiger maken. Hij zou ook kunnen bijdragen aan een snelle en foutloze uitvoering.

 

Bron: Cobouw.nl