Stalen Boogbrug Vianen succesvol verwijderd
Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie KWS – VES - DDM hebben zondagavond de stalen Boogbrug Vianen succesvol verwijderd. De werkzaamheden startten om 8:30 uur en duurden uiteindelijk tot 1:00 uur.
Veel bezoekers keken mee
Het uitvaren van de Boogbrug trok digitaal en op locatie veel publiek. Doordat het ponton verlicht was kon men het uitvaren goed volgen. Op de livestream keken ongeveer 6000 mensen mee naar het uitvaren van de ‘IJzeren Dame’. Later vandaag verschijnt een timelapse over dit memorabele moment. Rijkswaterstaat is bezig met een gedenkwaardig monument voor de Boogbrug.
Hoe is de Boogbrug opgetild?
De brugboog heeft een gewicht van circa 5000 ton en een hoogte van circa 30 meter. Dit maakte deze klus geen alledaags karwei. Onderaannemer Mammoet bouwde een zogenaamd gantry systeem; een hijssyteem waardoor de brugboog kon worden ondersteund en opgetild. Op een ponton dat onder de brug werd geplaatst, zaten acht masten gemonteerd die in de acht heftorens op de brug werden gekoppeld, als een soort legotechniek. Het ponton nam, bij hoog water, het gewicht van de brug over. Omgevingsmanager Sascha Oskam: “Ik ben ontzettend trots dat we deze omvangrijke operatie samen voor elkaar hebben gekregen. De verwijdering verliep veilig en beheerst. Onze aannemerscombinatie KWS - VES – DDM heeft geweldig werk verricht.”
Wat gebeurt er nu met de brug?
De stalen boogconstructie wordt de komende 17 dagen in stukken gesneden in de voorhaven van de Prinses Beatrixsluis. De aannemer is daar 24 uur per dag mee bezig. De brug is straks klein genoeg om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden voor de uiteindelijke sloop op de werf van Mammoet in Schiedam. Hier worden de staaldelen nog kleiner gemaakt en afgevoerd naar een erkende verwerker. Daar zal het staal verder verwerkt worden tot grondstof. De Boogbrug had sinds de ingebruikname van de twee nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen geen functie meer. De afgelopen jaren zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel in het geheel als in delen en zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar.
De aannemer start vanaf maandag met het verwijderen van het laatste deel van de brug, de aanbrug in Vianen. Dit is het brugdeel in de uiterwaarde.