Zoeken

In dienststelling Hoogeveen

Donderdagochtend 22 juni hebben we de indienststelling van spoorzone Hoogeveen op tijd kunnen opleveren na een intensieve 14-daagse buitendienststelling. Om dit mogelijk te maken heeft VolkerRail samen met Nexus, VSKR, VHB en KWS veel werk verzet.

Sporen Hoogeveen

Het project heeft als doel een snelheidsverhoging te realiseren van de spoorbogen voor en achter het station. Door deze snelheidsverhoging van 80 naar 140 km/u wordt een tijdswinst geboekt van 74 seconden voor doorgaande treinen. Dit zorgt naast een kortere reistijd voor een betere overstap in Zwolle en Groningen en is het mogelijk om 4 treinen per uur te laten rijden. 


Tijdens de indienststellingsstap zijn hiervoor alle wissels en 2 sporen op emplacement Hoogeveen gesaneerd. De sporen zijn eruit gehaald en teruggebouwd op de door KWS nieuw aangelegde baanlichamen. De draagconstructie en bovenleiding zijn vernieuwd, VHB heeft het spoorviaduct boven de snelweg A28 aangepast en de perrons zijn vernieuwd en aangepast naar het nieuwe alignement. De overweg Toldijk is samen met KWS vernieuwd in een Strail-overweg. Op emplacement VAM-aansluiting zijn 2 stuks 1 op 9 wissels vervangen door 4 stuks 1 op 15 wissels en voorzien van nieuwe elektrische wisselverwarming. Verder is op het baanvak de beveiliging vernieuwd, omgebouwd en getest samen met Nexus. Hiervoor heeft VSKR de kabels en leidingen verlegd en vernieuwd. Tevens zijn de voedingen en de telecom vernieuwd c.q. aangepast.


We kijken met trots terug op hoe we dit evenement samen met diverse VolkerWessels ondernemingen tot een goed einde hebben gebracht.