Zoeken

Afbouwfase Noord/Zuidlijn echt begonnen

VolkerRail is in opdracht van VIA NoordZuidlijn, een samenwerkingsverband tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services, bezig met de eerste spoorwerkzaamheden van de Noord/Zuidlijn.

Er is afgelopen maanden volop gewerkt aan de voorbeidende werkzaamheden van de afbouwfase van de Noord/Zuidlijn en sinds enige tijd is deze afbouwfase zichtbaar. Afgelopen dinsdag 11 juni 2013 heeft de pers een bezoek gebracht aan het eerste definitieve spoor van de Noord/Zuidlijn.

  

Interviews & foto's

 

Nieuwsitem website Noord/Zuidlijn

Nu de tunnelboormachines Amsterdam verlaten hebben en de tunnel onder het IJ open is, wordt ons regelmatig gevraagd wat er de komende vier jaar nog staat te gebeuren, voordat de eerste passagiers in 2017 in de Noord/Zuidlijn kunnen stappen. Rails erin en rijden, toch? Maar er komt veel meer bij kijken.
  
De volgende fase van de Noord/Zuidlijn is aangebroken: de afbouw, uitgevoerd door afbouwaannemer VIA NoordZuidlijn. Een nieuwe tak van sport. Een groot deel van het grove werk is de afgelopen jaren tijdens de ruwbouwfase uitgevoerd, en nu komt het werk dat veelal fijner is, maar daarom niet minder ingenieus. Tijdens de afbouwfase worden onder andere de rails gelegd en brengen we de benodigde bekabeling aan voor de verschillende systemen die de metro zullen sturen, rijden en beveiligen. Maar ook het aanbrengen van bijvoorbeeld de roltrappen en liften en de aankleding van de stations hoort hierbij. Inmiddels zijn de eerste resultaten buiten al zichtbaar. Sinds enkele weken ligt er namelijk al een flink stuk spoor van 2 kilometer lang op het noordelijkste deel van de Noord/Zuidlijn.
  
Ronkende getallen
De komende jaren leggen we nog zeven kilometer spoor en maken we de stations af. Een paar ronkende getallen kunnen hier niet ontbreken: In totaal komen er 91 roltrappen, 4 rolpaden, 24 liften, 23 nooduitgangen en richten we 8500 vierkante meter publieksruimte in met in totaal 11.000 vierkante meter glaswand. Dat maakt die vier jaar net even begrijpelijker.  
 
Na Noord volgt.. de rest
Het werk aan het spoor in Noord tot aan de tunnel moet voor het eind van dit jaar klaar zijn. Daarna volgen het zuidelijke deel van het traject en de metrohalte onder het Centraal Station, bijgenaamd De Kathedraal. Begin 2015 verwachten we te kunnen beginnen aan de afbouw van de drie diepste stations; Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Ook in de afbouwfase blijven we veelvuldig over de werkzaamheden met omwonenden langs de lijn overleggen.
 
Testen en proefrijden
Als laatste komt de fase waarin alle systemen getest worden en de metro gaat proefrijden. We zitten dan inmiddels halverwege 2016, als het goed is. Ervaring leert dat deze test- en proefritfase op zijn minst 8 maanden duurt (als er geen tegenvallers optreden). Ook worden in deze periode de calamiteitenscenario's getest. Vooral station De Pijp belooft een grote uitdaging te worden. Benno Stoiber, contractmanager transporttechtniek en afbouw: ‘De Pijp is een heel bijzonder station omdat de perrons onder elkaar liggen, verbonden met lange roltrappen. Om reizigers in geval van nood te kunnen evacueren, hebben we bij hoge uitzondering toestemming gekregen om de roltrappen de andere kant op te kunnen laten lopen. Maar dat stelt wel bijzondere eisen aan deze roltrappen.' Goed oefenen is dus echt noodzakelijk.

http://www.hierzijnwij.nu/